S e-pogonom u budućnost

Audi ubrzava vlastitu tranziciju i zadaje jasne ciljeve: od 2026. godine razvijat će se samo potpuno električne modele, a proizvodnja motora na izgaranje bit će obustavljena 2033. Kako biste dobro informirani krenuli u elektrizirajuću budućnost, ovdje smo za vas saželi sve što biste trebali znati o električnim automobilima. Audi modele novih vozila s potpuno električnim pogonom prepoznat ćete po nazivu e-tron.

 

Što je električni automobil?

Električni automobil ima brojne nazive: e-automobil, električno vozilo, potpuno električni/električni automobil ili automobil isključivo na električni pogon. Kod marke Audi pronaći ćete naziv e-tron na svim novim vozilima isključivo s e-pogonom. Na engleskom su potpuno električna vozila okupljena pod nazivom „Battery Electric Vehicle“ – kraticom BEV. Baterija električnog automobila s jedne se strane može puniti preko vanjskih izvora, primjerice stanica za punjenje ili wallboxa; s druge strane također putem povrata energije (rekuperacije) tijekom vožnje.

 

Povrat energije

Ovisno o dionici i kočenjima generator u fazama gibanja uslijed inercije i tijekom kočenja pretvara kinetičku energiju u električnu. Pritom se dobivena električna energija pohranjuje u bateriju. Baterija se na većim brzinama puni električnom snagom od oko 220 kW. Postupak rekuperacije prikazuje se na pokazivaču vašeg Audi virtual cockpita.

 

E-pogon

Postoje tri različita elektromotora koji mogu pogoniti e-automobile: sinkroni motor s trajnim magnetom, asinkroni motor i vanjski pobuđeni sinkroni motor. Na temelju kriterija – primjerice dosega, snage, potrebnog prostora, mogućnosti opterećenja, proizvodnih dijelova ili troškova – donosi se odluka o e-motoru i broju e-motora u vozilu. Kako se može vidjeti na slici, u Audiju Q4 50 e-tron quattro ugrađena su na primjer dva e-motora: jedan sinkroni motor s trajnim magnetom na stražnjoj osovini i jedan asinkroni motor na prednjoj osovini. E-motori koriste trofaznu struju, dok visokonaponska baterija daje istosmjernu struju – zbog toga je svaki elektromotor povezan s pretvaračem koja pretvara struju.

 
 

Baterijski sustav

Litij-ionska baterija predstavlja srž e-automobila. Zbog toga marka Audi radi na razvoju visokonaponskih baterija i za to je odabrala lokaciju Neckarsulm. „Baterijski sustav – najveću komponentu u električnom automobilu – više ne želimo odvajati od strukturnih komponenti. Zbog toga nastojimo postići povezanost u jedinstvenu perspektivu koja obuhvaća kompletno vozilo. Na lokaciji Neckarsulm direktno okupljamo segment razvoja karoserije i visokonaponske baterije i tako ostvarujemo sinergiju. Na taj način gradimo most za laku gradnju i stvaramo simbiozu za maksimalno učinkovite automobile marke Audi.“

Izjava Stephana Reila, voditelja tehničkog razvoja u Neckarsulmu

 

Brza provjera za baterije

Električni automobil više nije u funkciji, no što se događa s baterijom? Od početka 2021. godine poslovna jedinica Volkswagen Group Components vodi pilot-postrojenje za recikliranje baterija u Salzgitteru. Pomoću softvera za analizu BattMAN ReLife baterija nekoliko minuta prolazi kroz brzu provjeru prije no što se donese odluka o njezinom daljnjem postupanju – ovisno o stanju baterije.

 

Često postavljana pitanja

Naziv e-tron označava potpuno električne modele marke Audi. Naziv ćete pronaći na nekim modelima s vanjske strane, a na nekim s unutrašnje strane vozila.

Zbog mogućnosti prelaska više od 100 km isključivo na električni pogon te CO₂ emisiju od 0 g/km, električni su automobili na hrvatskom tržištu oslobođeni plaćanja Posebnog Poreza na Motorna Vozila (PPMV). Uz to većina vozača u prosjeku dnevno ne prelazi više od 80 km i puni kod kuće, čime značajno smanjuju troškove punjenja u odnosu na vozila s motorima s unutrašnjim izgaranjem.